‘Vluchteling uit veilig land heeft in Ter Apel niets te zoeken’

Mensen uit veilig verklaarde landen hebben niets te zoeken in het asielcentrum in Ter Apel. Het is goed dat ze via een snelle procedure teruggaan naar het land van herkomst.

Dat zegt burgemeester Leontien Kompier van de gemeente Vlagtwedde. Ze reageert zo op de overlast die mensen uit veilige, met name Noord-Afrikaanse landen, momenteel veroorzaken in het grensdorp.

,,Ze drinken alcohol op straat, lopen door andermans tuinen, kijken bij mensen door de ramen’’, zegt Kompier. ,,Dat is een gedrag dat we hier niet willen.’’

Dat veel Ter Apelers die overlast ook ‘voelen’, bleek tijdens een inloopbijeenkomst in de bibliotheek in Ter Apel. Dorpsbewoners konden daar met Kompier in gesprek over hun gevoel van veiligheid. Bijna honderd Ter Apelers maakten van die gelegenheid gebruik en wezen op de overlast.

Vorig jaar was er ook sprake van overlast. Die werd mede veroorzaakt door mensen uit Balkan-landen. Die zijn veilig verklaard. ‘Den Haag’ regelde via een versnelde asielprocedure dat ze snel terugkeerden.

,,Dat is een maatregel die toen is genomen’’, zegt Kompier. ,,We hebben toen ook meer gedaan. Zo is er in Ter Apel nu weer een volledig bezet politiebureau. Maar nu zijn het dus mensen uit Noord-Afrikaanse landen die de overlast veroorzaken. Voor hen geldt die versnelde regeling ook maar in de tijd dat ze hier zijn, zorgen ze wel voor problemen. Ik ga naar de mensen toe die de overlast ervaren en met hen bespreken wat we voor hen kunnen doen, welke maatregelen we nog meer kunnen nemen.’’

In Ter Apel staat het grootste asielcentrum van het land. Het Aanmeldcentrum maakt er deel van uit en daar melden zich de meeste vluchtelingen die Nederland binnenkomen. ,,Daardoor hebben we deze overlast en dat is erg vervelend’’, stelt de burgemeester.

Ze benadrukt trouwens dat ze ‘heel korte lijntjes’ met het ministerie van veiligheid en justitie heeft over de situatie in Ter Apel.