Gesprek met Dilan

Vanochtend had de VVD-fractie van de gemeente Westerwolde een digitaal overleg met de minister van Justitie en Veiligheid Dilan Yesilgöz-Zegerius.
Het belangrijkste gesprekspunt was de voortgang die het Openbaar Ministerie (OM) heeft gemaakt in haar pogingen de problemen, die veroorzaakt worden door overlast gevende asielzoekers, te bestrijden. Er waren gelukkig zowaar enkele (kleine) ontwikkelingen te melden. Zo is het OM begin deze maand gestart met de toepassing van het supersnelrecht. Het blijkt dat dit nu al zijn eerste vruchten afwerpt; de dringend noodzakelijk geachte uitstroom van deze groep wordt er duidelijk door versterkt.
Een ander positief resultaat is dat de uitvoering van de afspraken met Marokko over het terugnemen van afgewezen asielzoekers weliswaar traag verlopen maar ze blijken wel werkbaar te zijn.
De VVD-fractie heeft bij de minister aangegeven dat we het volstrekt onacceptabel achten dat notabene de politie gesponsorde berichten op de ‘Socials’ plaatst n.a.v. van een incident tussen Ter Apelers en enkele overlastgevers.
Tijdens het overleg was het uiteraard onvermijdelijk om ook de uitslag van de 2de Kamerverkiezingen te bespreken. Dilan verdedigde haar keuze om vanuit de 2e Kamer een centrumrechts kabinet te gedogen. Ze vindt dat ze, nu de partij 10 zetels heeft verloren, een bescheiden opstelling moet aannemen.
Ze gaf ook heel duidelijk aan dat er niet op punten en komma’s gesoebat zal worden in een nieuw te vormen asielbeleid. Binnen de gedoogconstructie kan, wat haar betreft binnen een week, hierover een akkoord uit komen. “Kabinetsdeelname gaat niet alléén om het asielbeleid maar is wel één van de hoofdthema's waar het nieuwe kabinet topprioriteit aan moet geven”.
Vastgesteld wordt dat PVV in feite een dieprode, linkse economische agenda heeft en dat cultuur- en natuurorganisaties nu al het allerergste vrezen! Bijvoorbeeld de door de PVV beoogde afschaffing van het eigenrisico in de zorgverzekering klinkt prachtig maar kost minimaal 4 miljard euro.
De VVD maakt zich ook ernstige zorgen om het MKB, de werkgelegenheid en de internationale positie van ons land. Het 2e Kamerdebat van a.s. dinsdag over de verkiezingsuitslag zal hierover duidelijkheid moeten geven.
VVD-fractie van Westerwolde begrijpt de tactiek om alle initiatieven bij de winnaars te laten, maar het heeft zeker niet de voorkeur van de VVD-fractie Westerwolde. Zij zou liever de gesprekken ‘blanco’ aangaan en kabinetsdeelname ambiëren, waardoor er meer invloed uitgevoerd kan worden en er meer mogelijkheden zijn om de scherpe randjes van het PVV-beleid af halen.
Dilan maakt nog eens duidelijk dat de 2
e Kamerfractie van de VVD ‘autonoom’ is en dat de leden haar niet zomaar ter verantwoording kunnen roepen.
In haar rol als fractievoorzitter en als 2e Kamerlid zal Dilan zeer binnenkort naar Ter Apel komen om uitleg te geven áán, en in gesprek te gaan mét de inwoners & winkeliers.