verslag eindejaarsborrel

Tijdens de door de VVD-fractie Westerwolde op 29 december georganiseerde eindejaarsborrel werd 2deKamerlid Roelien Kamminga als speciale gast verwelkomd.

© KRPB

In het sfeervolle Spiekerhus in Ter Apel waren de leden van het netwerk Oost-Groningen uitgenodigd om onder het genot van een hapje en een drankje het veelbewogen jaar 2023 gezamenlijk af te sluiten. Na een korte introductie door de gastheer Klaas Buigel waarin hij aangaf dat het afgelopen jaar in veel opzichten een bijzonder jaar was. Zo was er op 15 maart de provinciale statenverkiezingen, in juli een kabinetscrisis en eind november de 2de Kamerverkiezingen. Deze werden gevolgd door een, door vele aanwezigen als onbegrijpelijk ondervonden, houding van de 2de Kamerfractie van de VVD tijdens de lopende kabinetsonderhandelingen.

Roelien kreeg daar vervolgens dan ook veel kritische vragen over. Ze gaf aan dat er in de rest van het land, binnen de VVD ook veel verdeeldheid heerst over de door hen gemaakte keuze voor gedogen.

De overlast van het Asielcomplex in Ter Apel kwam uiteraard ook ter sprake.

Voor het waarom ze zich niet alsnog verkiesbaar wilde stellen voor het 2deKamervoorzitterschap gaf ze een aantal argumenten; “De VVD heeft al het voorzitterschap van de 1de kamer en heeft nog steeds de Minister-President. Bovendien zit ik nog maar anderhalf jaar in de kamer en de andere twee kandidaten hebben veel meer ervaring en hebben wel de zware sollicitatieprocedure moeten doorlopen”.

Omdat er behalve Roelien ook leden van de Statenfractie en het regiobestuur aanwezig waren kon iedereen die dat wilde zich op informele wijze op de hoogte brengen van de lopende politieke zaken of zijn/of haar kritische vragen daarover stellen.

Als dank voor haar aanwezigheid kreeg Roelien uit handen van Klaas geen wijn of iets anders van tijdelijke aard maar een duurzame legpuzzel van Westerwolde.

Het was een bijzonder gelaagde bijeenkomst (mede door de prachtige locatie) die zeker voor herhaling vatbaar is.